Ekosysteemi

Ekosysteemillä tarkoitetaan tässä yhteydessä palvelualustan ympärille syntyvää toimijoiden verkostoa, jossa heidän tuottamansa data, palvelut ja osaaminen yhdistyvät kokonaisuudeksi.

DigiOne-ekosysteemin muodostavat käyttäjät, koulutuksen järjestäjät, tutkimustahot, alustan omistajat, palveluiden tuottajat ja sisällöntuottajat. Lisäksi olemme tunnistaneet ison joukon muita alan toimijoita, jotka eivät teknisesti liity palvelualustaan tai käytä sitä, mutta ovat tärkeitä sidosryhmiä ekosysteemin onnistumiselle.

Tavoitteena on synnyttää ekosysteemi, joka hyödyttää kaikkia siihen liittyviä toimijoita. Toimivassa ekosysteemissä jokainen ekosysteemin osapuoli kokee saavansa ekosysteemistä enemmän hyötyjä, kuin hän antaa sinne panoksia. Seuraavassa kuvassa on hyötyjä ja panoksia tarkasteltu ekosysteemin eri toimijoiden näkökulmasta.

Yhteyshenkilöt

Ekosysteemiyhteistyön koordinointi ja omistajayhteistyö
Kirsi Lehto
kirsi.lehto@vantaa.fi

Käyttäjäyhteistyö ja tutkimustahoyhteistyö
Anna Österman
anna.osterman@vantaa.fi

Koulutuksen järjestäjäyhteistyö
Kari Hyvönen
kari.hyvonen@tiera.fi

Sisällön ja palveluiden tuottajat
Markus Humaloja
markus.humaloja@vantaa.fi
Sijainen vuoden 2020 loppuun:
Jouni Kilpi
jouni.kilpi@vantaa.fi

Haluatko tietää vielä lisää? 

Olemme koonneet listan useimmin kysytyistä kysymyksistä.
Siirry UKK-sivulle

Ekosysteemin osapuolet

Käyttäjät

DigiOnen käyttäjiä ovat oppijat ja heidän huoltajansa, opettajat, rehtorit, muu koulujen ja oppilaitosten henkilökunta sekä opetustoimen hallinnossa työskentelevät.

DigiOne tarjoaa oppijoille oppimiseen innostavan, laadukkaan ja yhdenvertaisen oppimispolun. Oppimista innostaa ja motivoi esimerkiksi DigiOnen mahdollistama yksilöllisen oppimispolun rakentaminen sekä palveluiden tuottajien ja sisällöntuottajien luomat oppimateriaalit ja palvelut. Yksilöllisyys tukee yhdenvertaisuutta, sillä tukemalla oppijoita henkilökohtaisesti, heillä on lähtökohdistaan riippumatta yhtäläisemmät mahdollisuudet oppimiseen.   

DigiOnen arvolupauksena on käyttäjäystävälliset palvelut, jotka sujuvoittavat arkea. DigiOne muun muassa tuottaa tietoa oppimisesta ja koulunkäynnistä sekä yksilö- että ryhmätasolla. Tämä tieto hyödyttää oppijaa ja heidän huoltajaansa, opettajia, rehtoria ja opetustoimen johtoa. Muita esimerkkejä käyttäjäystävällisyydestä ovat opetuksen suunnittelua ja arviointia varten kehitettävät palvelut. Tarkoituksena on, että DigiOnen palveluilla opetussuunnitelman mukaisen opetuksen suunnittelu helpottuu ja kehittyy sekä sisällöllisestä että vuorovaikutuksellisesta näkökulmasta.  

Hallinnon ja johdon näkökulmasta DigiOne alusta kokoaa, tarjoaa ja yhtenäistää tietoa erilaisiin tiedolla johtamisen palveluihin. Tehokkaat tiedolla johtamisen palvelut parantavat prosessien ja palvelujen tehokkuutta. Pitkän tähtäimen visiona on, että DigiOne mahdollistaa paremmat oppimistulokset ja hyvinvoivan oppija- ja opetusyhteisön.  

Koulutuksen järjestäjät

Koulutuksen järjestäjiä ovat palvelualustaan liittyvät kunnat sekä valtion koulut ja oppilaitokset, yksityiset yhteisöt sekä säätiöt, joilla on opetuksen järjestämislupa. Lukiokoulutuksessa opetuksen järjestäjänä voi toimia myös kuntayhtymä tai rekisteröity yhteisö.

DigiOnen arvolupaus opetuksen järjestäjille on, että he saavat oppimisen, hyvinvoinnin ja tiedolla johtamisen palvelut kustannustehokkaasti ja laadukkaasti. DigiOne luo yhdenvertaiset lähtökohdat kaikille oppijoille. Alusta tukee opetussuunnitelman mukaista opetusta ja oppimista sekä sujuvoittaa hallinnon prosesseja. Lisäksi DigiOne tarjoaa opetuksen järjestäjille yhteiset puitteet ja pelisäännöt. 

DigiOnen kehitystyön kulmakivenä on erilaisten kuntaprofiilien sekä opetuksen järjestäjien erilaisten lähtökohtien ja taustojen tunnistaminen. Erilaisten tarpeiden huomioiminen on elintärkeää, jotta ekosysteemi ja kehitettävä palvelukokonaisuus tukevat kaikkien opetuksen järjestäjien perustyötä ja palveluiden kehittämistä. Olemassa olevat järjestelmät, palvelusopimukset ja hankinta-aikataulut huomioidaan sopivan liittymisaikataulun mahdollistamiseksi. Tiivis yhteistyö takaa avoimen vuoropuhelun ja kokemusten vaihdon. Yhteistyö ulottuu myös keskeisiin sidosryhmiin ja muihin taustatahoihin.

Koulutuksen järjestäjien parissa tehtävä työ linkittyy tiiviisti myös alustan omistajuuteen. Pitkän tähtäimen tavoitteena on saada DigiOneen mukaan kaikki halukkaat kunnat ja varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjät. DigiOnessa panostetaan kuntien ja muiden koulutuksen järjestäjien aktiiviseen viestintään, tukemiseen ja sitouttamiseen päätöksenteossa. Valmistelevien toimenpiteiden ja aikataulutuksen suunnitteluun sekä opetuksen järjestäjien osallistaminen on kaikissa kehityksen vaiheissa tärkeää. Koulutuksen järjestäjille tarjotaan kaikki mahdollinen tieto, tuki ja osaaminen, jotta niillä on valmius liittyä DigiOne-palvelualustalle.

Tutkimustahot

Palvelualustan tutkimustahoihin kuuluvat esimerkiksi yliopistot, korkeakoulut ja tutkimuslaitokset. 

DigiOne tarjoaa tutkimustahoille käyttäjäystävällisesti reaaliaikaista ja monipuolista oppimisesta ja hyvinvoinnista kertyvää aineistoa. DigiOne mahdollistaa tutkimustiedon nopeamman palautumisen opetuksen järjestäjälle, jolloin tuloksia voidaan käyttää aiempaa tehokkaammin.  Tavoitteena on parantaa oppimisen ja opetuksen kehittämistä sekä helpottaa tiedolla johtamista.

DigiOnen avulla on nykyistä vaivattomampaa kerätä objektiivista tietoa oppijoiden osaamisesta suhteessa opetussuunnitelmaan. Lisäksi DigiOne tarjoaa alustan kansalliselle tiedonkeruulle ja mahdollistaa esimerkiksi opetussuunnitelmien toteutumiseen liittyvät tutkimukset. DigiOne mahdollistaa myös erilaisten oppimiskäyttöön tehtyjen sovellusten integroimisen alustalle sekä näistä kertyvän datan hyötykäytön ja yhdistämisen muuhun dataan.

Tarkoituksena on rakentaa tutkijayhteisö osaksi ekosysteemiä, joten DigiOne auttaa tutkijayhteisöjä myös verkostoitumaan. Verkostosta on hyötyä esimerkiksi uusien ideoiden ja näkökulmien löytämisessä sekä oman toiminnan kehittämisessä. 

Sisällön tuottajat

Palvelualustan sisällöntuottajia ovat muun muassa kaupalliset toimijat, kuten kustantajat ja muut oppimateriaalien ja pelien tuottajat, sekä ei-kaupalliset tuottajat ja jakelijat.

Tavoitteena on liittää oppimateriaali ja sen julkaisualustana oleva palvelu kiinteästi opetuksen suunnitteluun. Oppimateriaalien ja oppimisympäristöpalveluiden yhteentoimivuutta kehittämällä voidaan parantaa käyttäjäkokemusta ja saada tietoa oppimisen etenemisestä.

Tulevaisuudessa DigiOne on sisällöntuottajille helppo keino jakaa ja kehittää sisältöä oppimiseen ja hyvinvointiin. DigiOnen kautta on mahdollista saavuttaa paljon asiakkaita kerralla. Sisällön jakaminen on tehty helpoksi, jolloin sisällöntuottajat pystyvät keskittymään sisällön kehittämiseen. Kehittämisessä on mahdollista hyödyntää palvelualustan ydintietoja yhteisten pelisääntöjen mahdollistamissa rajoissa. Sisällön tuottamisen kehittäminen tai kauppapaikka eivät kuulu 2020–2023 hankkeen aikaiseen laajuuteen, mutta tiedon yhteentoimivuus ja jatkokehittäminen huomioidaan jo hankevaiheessa.

Palveluiden tuottajat

Palvelualustan palveluiden tuottajia ovat yritykset ja julkisen hallinnon digitaalisten palveluiden tuottajat.

Palveluiden tuottajille DigiOne on kustannustehokas keino jakaa ja kehittää palveluita koko ekosysteemille. Tietosuojaan/tietoturvaan ja hankintaan liittyvät sopimusmallit ja pelisäännöt ovat valmiina, mikä säästää aikaa ja resursseja. DigiOne-palvelualusta mahdollistaa kolmannen osapuolen palveluiden saumattoman integroitumisen asiakkaiden tekniseen arkkitehtuuriin. Palveluiden käyttöönotto on pitkälle valmisteltu palvelun liittyessä ekosysteemiin, joten erillisiä käyttöönottoja ei tarvitse tehdä eri asiakkaiden kohdalla. Palvelun yhteensopivuus asiakkaan teknisen ympäristön kanssa on varmistettu DigiOne-palvelualustan toimesta.

Alusta tuo yhteen palveluiden tuottajat ja asiakkaat. DigiOnen kautta on mahdollista saavuttaa paljon asiakkaita kerralla. DigiOnen kautta palveluiden tuottajat saavat siis taloudellista hyötyä. Lisäksi DigiOne mahdollistaa nopeat kokeilut ja palautteen sekä palvelualustan ydintietojen hyödyntämisen DigiOne hiekkalaatikon avulla. Palveluntuottajille luodaan ekosysteemissä yhteisöllinen toimintamalli, joka mahdollistaa palvelualustan yhteiskehittämisen ja yhteisöllisen tuen omien ratkaisujen kehittämiselle. Haluamme kannustaa palveluntuottajia keskinäiseen yhteistyöhön ja tiedon jakamiseen.

Omistajat

Espoon, Oulun, Tampereen, Turun ja Vantaan kaupungit sekä Kuntien Tiera ovat sopineet allianssin kaltaisesta yhteistyösopimuksesta. Yhteistyösopimuksessa mukana olevat toimijat ovat mukana hankkeessa 2020–2023 yhteisvastuullisesti. Hankkeen tavoitteena ei ole voiton tuottaminen, vaan kasvatuksen ja koulutuksen palvelujen tuottamista helpottavan palvelualustan ja sen ympärille rakentuvan ekosysteemin luominen. Hankkeen isäntäkuntana toimii Vantaan kaupunki.

Hankkeeseen otetaan mahdollisesti mukaan 1–3 muuta edelläkävijäkuntaa edellä mainittujen lisäksi. Päätökset mukaan otettavista kunnista tehdään 2020 aikana. Palvelualustan omistajilla on merkittävä mahdollisuus vaikuttaa palvelualustan ja ekosysteemin pelisääntöihin, ovat mukana ohjaamassa ja linjaamassa kehityksen painopisteistä, saavat IPR-oikeudet kaikkiin hankkeen aikana itse kehitettäviin palveluihin (ei kuitenkaan kaupallisiin palveluihin) ja ovat mukana olla luomassa koulutusalalle vakiintuneita toimintatapoja ja standardeja. Tavoitteena on toimia suunnannäyttäjänä ja edelläkävijänä ensin Suomessa ja myöhemmin kansainvälisesti. Kun hanke päättyy 2023, palvelualustan omistajuus ja ekosysteemin koordinointivastuu siirtyvät Kuntien Tieralle.

Ekosysteemin pelisäännöt

DigiOne-ekosysteemistä muodostuu alallaan kansallisesti merkittävä kokonaisuus. Alusta alkaen haluamme varmistaa, että rakennettava digitaalinen palvelualusta tehdään tulevaisuuden näkökulmasta yhteentoimivaksi kansallisten, palvelualustaan liittyvien kuntien ja palveluiden tuottajien näkökulmista. Siksi tarvitaan kokonaisuuksiin liittyviä pelisääntöjä, kuten lainsäädäntöä, standardeja, suosituksia, sopimusmalleja, viitearkkitehtuureja sekä muita sidosmäärityksiä ja malleja. Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus ovat ottaneet vetovastuun kansallisten kokonaisarkkitehtuurien pelisääntöjen luomisesta. DigiOne palvelualustan ja ekosysteemin pelisääntöjä aletaan määrittää vuonna 2021 ja niitä tullaan tarkentamaan koko hankevaiheen aikana.

DigiOnen koulutusteknologian kehittämisen kannalta pelisäännöt voidaan karkeasti jakaa yleisiin kansallisiin digitalisaation pelisääntöihin, jotka on huomioitava koulutusteknologiassa, ja erityisesti koulutusteknologiaan liittyviin pelisääntöihin. Haluamme olla mukana koulutusteknologiaa koskevien pelisääntöjen määrittelytyössä, jotta ekosysteemin kehittyminen olisi sujuvaa kaikille koulutusalan toimijoille Suomessa. Olemme mukana esimerkiksi Opetus- ja kulttuuriministeriön koordinoimissa arkkitehtuurin ja identiteetinhallinnan työryhmissä. Tietosuojan näkökulmasta tärkeä osa-alue on vastaanotettavien ja luovutettavien tietojen hallinta. Tähän liittyen tulemme organisoimaan oman menettelymme tutkimusaineistopyyntöjen käsittelemistä varten ja seuraamme eräiden suurten kuntien aloittamaa omadata-projektia.

DigiOne-ekosysteemin sisäiset pelisäännöt muodostuvat palvelualustan käytön ehdoista ja käytänteistä, ekosysteemin toimijoiden välisistä sopimuksista ja ekosysteemin osapuolten yhteistyöfoorumin linjauksista. Osa pelisäännöistä sovitaan ennen muiden ekosysteemiosapuolten mukaantuloa, osa puolestaan muodostetaan yhdessä eri osapuolten kanssa.

Yhteyshenkilöt

Ekosysteemiyhteistyön koordinointi ja omistajayhteistyö
Kirsi Lehto
kirsi.lehto@vantaa.fi

Käyttäjäyhteistyö ja tutkimustahoyhteistyö
Anna Österman
anna.osterman@vantaa.fi

Koulutuksen järjestäjäyhteistyö
Kari Hyvönen
kari.hyvonen@tiera.fi

Sisällön ja palveluiden tuottajat
Markus Humaloja
markus.humaloja@vantaa.fi
Sijainen vuoden 2020 loppuun:
Jouni Kilpi
jouni.kilpi@vantaa.fi

Haluatko tietää vielä lisää?

Olemme koonneet listan useimmin kysytyistä kysymyksistä.
Siirry UKK-sivulle