Kouluyhteisöjen tiedolla johtamisen aikakausi

Teuvo Sankila

Teuvo Sankila

Toimitusjohtaja, Edulyzer Oy

Teuvo Sankila esittelee ison näytön kautta Edulyzerin tuomia mahdollisuuksia oppilaitoksille.

Edulyzer tuli valituksi DigiOne-ekosysteemikumppaniksi alkuvuodesta 2024. Vastaanotto on ollut lämmin ja pääsimme heti hyppäämään aktiiviseksi toimijaksi DigiOne-kehitykseen. Ensimmäinen vaikutelma oli yhteistyön vahva sujuminen alusta saakka.

Tällä hetkellä olemme mukana keräämässä DigiOne-toimintojen pilotoinnin palautteita. Edulyzer sopii järjestelmänä myös täsmäkohdennettuihin tiedonkeräyspalveluihin.

Pilotoinnin palautteiden keräämisen tiimoilta pidimme yhteisen työpajan toiminnan muutoksen ryhmän kanssa ja etsimme mallin, jolla palautteet ja saadun palautteen hyödyntäminen saadaan parhaiten palvelemaan DigiOne-kehitystä. On ollut hienoa tehdä töitä yhdessä DigiOne-kaupungeista osallistetun asiantuntijajoukon kanssa. 

Edulyzer-työkalua käytetään aktiivisesti pilotoinnin ohessa, ja toiminnoista kerätty palaute saadaan nopeasti koottua ryhmän käyttöön. Pilotointeja toteutetaan kaikissa mukana olevissa kaupungeissa, jotta erilaiset käyttötapaukset ja käyttäjäryhmät tulevat huomioiduiksi. Aito palaute on kehittämisen ydin.  

Työkaluja kouluyhteisön kehittämiseen

Edulyzer-palvelussa kerätään tietoa kouluyhteisön eri toimijoilta: oppijoilta, opettajilta, rehtoreilta ja huoltajilta. Tavoitteena on kiinnittää huomio keskeisiin aihealueisiin, jotka tukevat oppijan koulutyötä ja opiskelua perusopetuksessa ja toisella asteella (mm.  hyvinvointi, oppimisstrategiat, kouluun kiinnittyminen, turvallisuuskulttuuri) ja toisaalta kouluyhteisön ammattilaisten toimintaan liittyvien teemojen (mm. pedagoginen kehittäminen ja johtaminen, työhyvinvointi) ympärille. Oma, tärkeä osansa on myös huoltajilla mm. kodin ja koulun yhteistyön ja kouluun kiinnittymisen osapuolina.

Edylyzer-palvelun tuottamia näkymiä mobiilaitteellaa sekä työpöytäsovelluksessa.

Tieto kerätään käyttäjiltä kyselyillä, joihin voidaan vastata koulun määrittelemällä tahdilla: vaihteluväli voi olla mitä tahansa päivittäisestä vastaamisesta kerran lukukaudessa esitettyihin kysymyksiin. Tulosten jälkeen suunnitellaan toimenpiteet, joilla mahdolliset, havaitut kehittämiskohteet voidaan korjata. Seuraavalla lukukaudella kysely voidaan uusia, jolloin toimenpiteiden teho tulee varmistettua. 

Enemmän keskustelua oppimiseen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä

Nykyisessä keskustelussa koulujen tilasta ja oppimistuloksista puhutaan kiihkeillä äänenpainoilla – ratkaisuna lisätunnit matematiikkaan ja äidinkieleen ovat kannatettavia, mutta auttavatko ne oppijoita, joiden haasteena ovat turvattomuus, ulkopuolisuuden tunne, motivaation puute tai muu oppiaineisiin tai koulunkäyntiin liittymätön asia? 

Oppimiseen liittyvässä pohdinnassa tuodaan esille usein huoli itse oppijoista ja heidän jaksamisestaan. Muiden kuin itse oppiaineiden sisältöön liittyvien asioiden tiedetään vaikuttavan vahvasti oppijan kykyyn keskittyä, omaksua uusia asioita ja olla paras itsensä oppimisen arjessa. Yleensä toimiva, turvallinen ja hyvinvoiva ympäristö luo parhaat edellytykset onnistumiselle. 

Mitä data kertoo suomalaisista kouluista?

Olemme keränneet dataa kouluista Espanjassa, Ruotsissa, Saksassa, Virossa ja Suomessa. Jokaisesta maasta löytyy esimerkkejä kouluista, joissa sekä oppijat että koulun henkilökunta tuntuvat toimivan hyvin yhteen. Ei liene ihme, että oppijoiden hyvinvointi ja kouluun kiinnittyminen näyttäisivät kulkevan käsi kädessä – yllätys ei liene sekään, että laadukkaalla pedagogisella johtamisella ylläpidetään hyvinvoivaa kouluyhteisöä.

 On oleellista oppijoiden opintojen ja hyvinvoinnin kannalta, että kouluyhteisön toimijoilta ja huoltajilta kerätty tieto saadaan mahdollisimman nopeasti käyttöön ja tukemaan päätöksentekoa. Vain tehdyillä toimenpiteillä on vaikutusta kouluyhteisöjen kehittämisessä.

Edulyzerin kehittämisessä olemme panostaneet erityisesti palvelumme helppokäyttöisyyteen ja sitä kautta aikaa säästävään tapaan vastata tutkijoiden validoimiin kysymyksiin. DigiOne-kunnat tulevatkin hyötymään myös Edulyzerin osalta datan vaivattomasta liikkumisesta omissa sovelluksissaan ja pääsystä opetuksen ja oppimisen kannalta olennaisiin tietoihin tulevaisuudenkestävällä alustalla.

 

Kirjoittajasta

Teuvo Sankila työskentelee Edulyzerin toimitusjohtajana. Hän motivoituu erityisesti sekä oppimisen edellytysten parantamisesta  että datan ja  teknologian tavoitteellisesta, kouluyhteisöä tukevasta käytöstä. Teuvolla on vahva kokemus kehitys- ja muutostyön johtamisesta. Hän luo ympärilleen yhdessä tekemisen kulttuuria, jossa jokaisella on mahdollisuus osallistua yhteisten haasteiden ratkaisemiseen.