Jukka Hautaniemi
Kasakkamäen peruskoulun rehtori, Lahden kaupunki
Kuvassa Kasakkamäen pilottikoulun opettajat vasemmalta alkaen Kati Ahola, Outi Polvinen ja Niina Rautiainen.
”Päällimmäisenä ajatuksena on ilo siitä, että saadaan melkein kaikki kouluarjessa tarvittavat työkalut saman sateenvarjon alle”, tunnelmoi luokanopettaja Niina Rautiainen Kasakkamäen peruskoulusta, joka on yksi Lahden neljästä DigiOne-pilottikoulusta.
DigiOnen käyttöönottoa odotetaan kuumeisesti, mutta Kasakkamäen peruskoulun pilottiopettajat malttavat vielä odottaa. ”Hyvä, että kehitystyö tehdään huolella loppuun asti eikä tuutata keskeneräistä kentälle, pohtii Rautiaisen kollega, luokanopettaja Outi Polvinen ja jatkaa: ”Opettajia on kuultu mukavasti matkan varrella, ja nyt vielä odotetaan, että kommenttimme otetaan huomioon.” Luokanopettaja Kati Ahola myös komppaa työpariaan, ”Selkeää ja edistyksellistä kokonaisuutta odotan!”
Tavoitelähtöisyyttä suunnitteluun ja läpinäkyvyyttä arviointiin
DigiOnen Opetus-palvelu herättänee opettajissa tunteita. Opetussuunnitelma on leivottu työkalun sisään, ja arviointeja dokumentoitaessa annettu näyttö kiinnitetään opsin tavoitteisiin. Opsin aallonharjalla ratsastava opettaja saattaa kysyä, mitä uutta ja ihmeellistä tässä on? Tavoitelähtöisestihän olen tähänkin mennessä toiminut. Oppikirjavetoiseen ja kurssikoevoittoiseen pedagogiikkaan luottanut kollega saattaa sen sijaan kohdata muutospaineita, koska opetuksen työkalu tekee arvioinnista kokonaisvaltaisen ja läpinäkyvän prosessin.
”Opetus-palvelu tuo opsin tavoitteet näkyväksi huoltajille, oppilaille ja meille opettajille. Arvelen, että tämä tulee muuttamaan opettajien työtä entistäkin tavoitelähtöisemmäksi”, Rautiainen visioi ja lisää: ”Luotan, että työkalu tulee palvelemaan meitä opettajia, sillä onhan DigiOnea olleet suunnittelemassa opettajat itse.”
Outi Polvinen pohtii, kuinka opetuksen työkalu taipuu alkuopetuksen suunnitteluun. ”Onko esimerkiksi lukemaan oppimisesta kirjain kerrallaan järkevää laatia sähköinen suunnitelma?” hän kysyy. Polvinen toivoo työparinsa Kati Aholan kanssa, ettei opetuksen työkalua käytettäisi tarpeettomalta tuntuvaan kirjaamiseen vaan siihen, mihin se tuo aitoa etua.
Muun muassa näihin kysymyksiin ja huolenaiheisiin saimme huojentavia vastauksia, kun Lahden DigiOne-hankkeen ydinporukka piipahti Kasakkamäessä osana pilottikoulukiertuettaan. Vierailu vahvisti odotustamme siitä, että saamme aikanaan käyttöömme moneen tarkoitukseen taipuvan ja käytännön työtä helpottavan kokonaisuuden.
Palautetta merkintöjen sijaan
Kodin ja koulun yhteistyöhön DigiOne tarjoaa uuden ja raikkaan alun, sillä tarinat oppituntimerkinnöistä alkavat julkisessa keskustelussa olla jo valtakunnallinen vitsi. DigiOnen Viestintä-palvelu kuvien ja liitetiedostojen lisäämismahdollisuuksineen päivittää sähköisen reissuvihon viimeinkin 2020-luvulle ja sujuvoittaa viestiliikennettä molempiin suuntiin. ”Odotan, että DigiOne helpottaa kodin ja koulun välistä viestintää. Tärkeää kyllä olisi, että huoltajat saisivat jatkossakin ilmoituksen koululta saapuneista viesteistä”, Kati Ahola pohtii. Outi Polvinen on päässyt lausumaan kantansa DigiOnen merkintä- ja virkevalikoimaan. ”Aiempaan verrattuna merkintöjen teon pitäisi olla helpompaa ja vaihtoehtojen mielekkäämpiä”, hän ennakoi.
Kasakkamäen kouluvierailulla nousi puheeksi mielenkiintoinen näkökulma. Entäpä jos jatkossa antaisimmekin pelkästään palautetta merkintöjen sijaan? Täytyy kiittäen todeta, että palaute maistuu huomattavasti enemmän opsilta, eli kulttuurinen muutos on tervetullut. DigiOnessa palautteen pohjavireen voi liittää oppimiseen tai kasvatukseen, mutta vahvasti triggeröivistä värikoodeista pyritään eroon.
Muutosvalmiutta vuosien varrelta
Pilottikoulun rehtorina odotan, paitsi arviointikulttuurin lopullista murrosta, tietysti myös Hallinto- ja Lukujärjestys-palveluiden valjastamista kansliarengeiksi. Tekoäly taitaa lukkaritetriksen parhaiten ja automaatio helpottaa arkea niin tietojen hakemisessa kuin päivittymisessäkin. Asiointi-palvelun avulla pääsemme toivottavasti eroon kaikesta paperilomakeliikenteestä.
Olen kiitollinen ja ylpeä siitä, että Kasakkamäen työyhteisössä on vahva jakamisen, tukemisen ja eteenpäin katsomisen kulttuuri. Yhdessä olemme urakoineet digitaaliset osaamismerkit ja sukeltaneet sähköisiin oppimisympäristöihin. Olemme pitkäjänteisesti peranneet opetusuunnitelmaa ja antautuneet arviointikulttuurin edistämiseen. Ja kun täällä kansliassakin katsotaan uteliaan luottavaisina tulevaan, uskon Kasakkamäen olevan DigiOnelle kaikin puolin otollinen maaperä.
Kirjoittajasta
Jukka Hautaniemi on toiminut Kasakkamäen koulussa luokanopettajana vuodesta 2016 lähtien ja siirtyi rehtorin viransijaiseksi tammikuussa 2022. Hän on erityisen kiinnostunut opetussuunnitelman arviointikulttuurista, joka haastaa koulumaailman perinteet ja luo varsin korkeat vaatimukset opettajien osaamiselle. Hautaniemi on osallistunut moniin arviointikoulutuksiin ja toiminut OPH:n kutsumana kuudennen luokan arviointikriteeriprosessissa. Ennen rehtorin tehtäviä hän toimi Lahdessa perusopetuksen tutoropettajana mm. arvioinnin ja digitaalisen oppimisen asiantuntijana.