
Jukka Miettunen
Oulun kaupungin DigiOne-hankepäällikkö

Heikki Vimpari
Opettaja, Ylikiimingin koulu
DigiOnen Opetus-palvelun kehitysryhmän jäsen
Oulun kaupungin DigiOne-tiimi osallistui hankkeen järjestämään Opetus-palvelun toiminnallisten vaatimusten hyväksyntätestaukseen marraskuussa. Testaus järjestettiin Metsokankaan koululla, ja siihen osallistuivat koulun kehittäjäopettajat, kunnan DigiOne-hankepäällikkö sekä Opetus-palvelun määrittelyyn ja kehitykseen Oulussa osallistuneet opettajat Heikki Vimpari ja Sari Sälevä.
Opetus-palvelun hyväksyntätestaus sisälsi satoja testattavia toimintoja ja kesti kokonaisen työpäivän. Testauspäivänä opettajien ja muiden testaukseen osallistuvien tehtävänä oli varmistaa, että palvelu toimii halutulla tavalla.
Ennen varsinaista hyväksyntätestausta Opetus-palvelun tuoteomistaja oli toimittanut kuntien asiantuntijoista kootulle hyväksyntätestaustiimille testattavan kokonaisuuden vaatimusmäärittelyt. Hyväksyntätestaustiimi laati näiden pohjalta kattavat testitapaukset, jotka pitivät sisällään kaikki vaatimusmäärittelyn osa-alueet. Testauspäivänä testaajat arvioivat testitapausten avulla, kuinka hyvin DigiOne vastaa palvelulle asetettuja vaatimuksia sekä testaajien arjen käyttötarpeita ja -tilanteita.
Testauksen koulutuksellinen näkökulma
Tulevien loppukäyttäjien eli opettajien osallistaminen hyväksyntätestaukseen oli tärkeä osa prosessia, sillä testauksella oli kehitettyjen toiminnallisuuksien toimivuuden tarkistuksen lisäksi myös tärkeä koulutuksellinen tehtävä. Hyväksyntätestaukseen osallistuneet opettajat pääsivät tutustumaan lähes kaikkiin palvelun ominaisuuksiin, mikä lisäsi heidän ymmärrystään ja osaamistaan uudesta työvälineestä. Oulussa koettiin tärkeäksi myös toiminnan muutoksen näkökulma. Testauksen myötä tulevat loppukäyttäjät näkivät, mitä uusia prosesseja ja toiminnallisuuksia DigiOne tarjoaa ja miten se helpottaa koulujen arkea.
Testaajien kokemuksia
Testitapauksissa oli melko paljon samojen toimintojen toistoa, jolloin DigiOnen käyttöön tuli rutiinia ja palvelun rakenne tuli tutuksi. Uusi ohjelmisto vaatii aina sisäänajoa ja vanha järjestelmä saattaa tuntua turvalliselta ja helpolta, mutta testaajien mielestä esimerkiksi opetusryhmien ohjauspaneeli vaikutti melko sujuvalta välineeltä tuntimerkintöjen tekemiseen.
Opettajia kiinnosti nähdä testauksessa erityisesti, miten arvioitava oppimistapahtuma eli osaamisen näyttö muodostuu DigiOnessa. Koska opetussuunnitelman mukaiset oppiaineen vuosiluokkaistetut tavoitteet ja sisällöt näkyvät palvelussa, voidaan osaamisen näyttö suunnitella tavoiteperusteisesti. Arvioinnin jälkeen tulokset näkyvät arviointivälilehdellä myös tavoitekohtaisesti.
Itse testaustapahtuma oli hyvin organisoitu ja ennalta valmisteltu. Yhdessä testaaminen samassa tilassa koko tiimin kesken oli toimiva ratkaisu. Testipäivänä testaajien havaitsemat löydökset ja virheet kirjattiin ja toimitettiin hankkeelle ja ne käytiin läpi hyväksyntätestauksen lopetuspalaverissa, jossa sovittiin tarkemmin löydösten korjausaikatauluista.
Seuraavaksi opettajat testaavat Viestintä-palvelua ja mobiilisovellusta. Opettajat odottavat, että he pääsevät perehtymään eri palveluihin sekä niiden toiminnallisuuksiin ja toimivuuteen arjessa. DigiOnen käyttöönotto vaatii huolellisen valmistelun sekä perehdytyksen ja koulutuksen. Hyväksyntätestaus oli tärkeä askel kohti Opetus-palvelun käyttöönottoa, ja se osoitti, että yhteistyö eri toimijoiden välillä on avainasemassa uuden palvelun kehittämisessä.
Kirjoittajista
Jukka Miettunen toimii hankepäällikkönä Oulun kaupungissa. Hän on pitkän linjan kehittäjä ja digireksi, joka on toiminut kouluilla opettajana ja rehtorina, mutta myös hallinnon eri tehtävissä mm. suunnittelijana ja projektipäällikkönä. Kehittämisen halu, kiinnostus teknologiaan, toimintakulttuurin muutoksen sekä oppimisen ja hyvinvoinnin tukeminen ovat olleet Jukan punaisena lankana hänen tekemisissään. Motossaan hän siteeraa Nelson Mandelaa: ”Education is a powerful weapon.”
Heikki Vimpari on Oulun kaupungin DigiOne–hankkeen pilotoiva opettaja. Hän toimii matemaattisten aineiden opettajana Ylikiimingin koulussa. Heikki Vimpari on osallistunut tiiviisti erityisesti Opetus-palvelun määrittelyyn ja kehitystyöhön.