Uudistuva opetussuunnitelma ja DigiOne-ekosysteemi: Välineitä parempaan arviointiin

Picture of Henri Karjalainen

Henri Karjalainen

Toimitusjohtaja, Qridi Oy

 

Visuaalinen käyttöliittymäkuva Qridin palvelusta.Kohti selvempää ja oikeudenmukaisempaa arviointia

Opetushallitus on julkaissut luonnosversiot esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden muutoksista, jotka vastaavat uudistunutta lainsäädäntöä. Tärkeimpiä muutosalueita ovat oppimisen tuen käytännöt. Erityisesti arviointiluvun muutokset avaavat uusia mahdollisuuksia oppimisen tukemiseen ja opettajan työn kehittämiseen.

Kirjoituksessa poimitaan kolme keskeistä nostoa, joiden pariin kannattaa pysähtyä. Lopuksi pohditaan hieman DigiOne-ekosysteemin tarjoamia mahdollisuuksia uudistuksen jalkauttamiseen.

1. Tavoitteiden vuosiluokkaistaminen

OPS-luonnoksessa tavoitteet kohdennetaan entistä tarkemmin eri vuosiluokille. Monille kunnille tämä tarkoittaa uutta työtä, mutta niille, joilla malli on jo käytössä, se tuo kaivattua järjestelmällisyyttä. Onneksi kaikilla DigiOne-ekosysteemin käyttöön ottavilla kaupungeilla tavoitteet on vuosiluokkaistettuna!

Miksi tämä on tärkeää?
Luokanopettajilla saattaa olla arvioitavanaan yli 200 tavoitetta per oppilas. Aineenopettajilla oppilaita on enemmän, mutta tavoitteita vähemmän. Molemmissa tapauksissa tilanne kuormittaa kohtuuttomasti. Vuosiluokkaistamalla reilulla kädellä tavoitteet eri vuosiluokille kokonaisuus on hallittavampi. Vuosiluokkaistaminen selkiyttää tavoiteperusteista arviointia, helpottaa opettajien työtaakkaa ja parantaa arvioinnin yhdenvertaisuutta.

Opetussuunnitelman luonnos tiivistää asian seuraavasti: “Formatiivista arviointia tehdään aina perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa asetettujen ja paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain kohdennettujen oppiaineiden tavoitteiden saavuttamiseksi.”

2. Arvioinnin läpinäkyvyys

Luonnos korostaa läpinäkyvyyden merkitystä arvioinnissa. Oppilaiden ja huoltajien tulee ymmärtää selkeästi, mihin arviointi perustuu ja mitä tavoitteita kohti edetään.

Mikä haastaa läpinäkyvyydessä?
Vaikka tavoitteiden ja kriteerien avaaminen oppilaille ja huoltajille on oppimisen perusedellytys, niiden monimutkaisuus tekee tämän usein hankalaksi. Arviointi vaatii monipuolisia menetelmiä ja digitaalisia välineitä, mikä edellyttää koulutusta ja perehtymisaikaa opettajille. Toivottavasti kunnissa varataan resursseja tähän tärkeään työhön.

Opetussuunnitelman luonnos tiivistää: “Oppilaille on selvitettävä oppiaineiden tavoitteet sekä arvioinnin periaatteet ikäkaudelle tarkoituksenmukaisella tavalla. Jokaisen oppilaan tulee saada käsitys siitä, mitä hänen on tarkoitus oppia ja miten hänen suoriutumistaan arvioidaan.”

3. Opettajien yhteistyö arviointikulttuurin perustana

OPS-luonnos nostaa opettajien yhteistyön arvioinnin yleisiin periaatteisiin. Tämä linjaus tuo kaivattua johdonmukaisuutta koulujen arviointikulttuuriin ja keventää opettajien työkuormaa.

Yhteistyö on suuri mahdollisuus! Opetuksen arjessa arvioinnin tekeminen on monin tavoin haasteellista, ja yksittäisten opettajien työtaakka voi kasvaa liian suureksi. Yhteistyön avulla on mahdollista luoda johdonmukaisempi ja selkeämpi arviointikulttuuri, jossa opettajat eivät ole yksin vaikeiden arviointipäätösten edessä.

Linjauksen suuri mahdollisuus on se, että se voi toimia kulttuurinmuutoksen vauhdittajana. Systemaattisen arviointikulttuurin rakentaminen ei ole pikamatka, mutta panostukset opettajien yhteistyöhön ja sen edellytysten luomiseen maksavat itsensä takaisin. Opettajat eivät ole pelkästään arvioinnin suorittajia, vaan he voivat yhdessä kehittää arviointikulttuuria, joka tukee oppilaiden oppimista, motivaatiota ja hyvinvointia entistä paremmin.

Opetussuunnitelman luonnos määrittää: “Opettajien yhteistyö on edellytys suunnitelmallisen ja johdonmukaisen arviointikulttuurin toteuttamiselle.”

DigiOne-ekosysteemi tarjoaa työvälineitä opetussuunnitelman arviointiluvun jalkauttamiseen arkeen

Ekosysteemi koostuu useista palveluista

DigiOne-ekosysteemiä suunnitellaan otettavan käyttöön kuluvan vuoden aikana viidessä suuressa kaupungissa. DigiOne-ekosysteemin Opetus-palvelu tarjoaa opettajille hienon mahdollisuuden suunnitella ja toteuttaa tavoiteperusteista arviointia! Palvelu ei yksin riitä, vaan se on rakennettu arvioinnin näkökulmasta eräänlaiseksi solmukohdaksi keräämään talteen ekosysteemin kaupallisten toimijoiden palveluista kertyvää arviointitietoa. Qridi-ohjelmistopalveluun on rakennettu rajapinta DigiOneen täydentämään ekosysteemiä, jotta opettajien arviointityö helpottuu ja oppilaat tietävät mitä heidän tulee oppia ja missä he ovat tällä hetkellä suhteessa tavoitteisiin.

Visuaalinen ja havainnollistava käyttöliittymä kuva DigiOnesta ja Qridin palvelusta saatavista arvosanatiedoista.Pelkkä digitaalinen alusta ei takaa yhdenvertaista arviointia

Koulujen arviointityötä vaivaa johdonmukaisuuden puute, ja arvosanojen inflaatio on todellinen ilmiö. Tutkimukset osoittavat, että oppilaiden saamat arvosanat eivät aina vastaa heidän todellista osaamistaan. Eri opettajien antamien arvosanojen vaihtelu voi olla merkittävää. Parhaimmillaan DigiOne-ekosysteemin monipuolinen käyttö tuo merkittävän parannuksen ongelmaan. Muutos edellyttää kuitenkin koulutuksen järjestäjältä määrätietoista opettajien kouluttamista niin OPS:n mukaiseen arviointiin kuin itse ekosysteemin monipuoliseen käyttöön. Ajan resurssointi yhteisille keskusteluille ja täydennyskoulutukset ovat välttämättömiä.

Nyt on tilaisuus kääntää uudistuvan opetussuunnitelman painotukset konkreettisiksi toimiksi, jotka tukevat niin opettajia kuin oppilaitakin. Laadukas arviointi ei nyt voi jäädä kiinni työkalujen käyttämättömyydestä. Vain käyttämällä DigiOne-ekosysteemiä monipuolisesti yhdessä kaupallisten toimijoiden palveluiden kanssa saamme parhaan mahdollisen lopputuloksen: Jotta jokaista lasta kohdeltaisiin yhdenvertaisesti!

Visuaalinen käyttöliittymäkuva Qridin palvelusta.

 

Kirjoittajasta

Henri Karjalainen toimii Qridi Oy:n toimitusjohtajana ja on ollut kehittämässä OneRoster-rajapintaa DigiOne- ja Qridi-palveluiden välille. Kirjoittaja on toiminut kouluttajana usean vuoden ajan esi- ja perusopetuksen arviointiosaamiseen liittyen. Tutustu Qridi-ohjelmistopalveluun osoitteessa www.qridi.fi.

Blogikirjoitukset

Ajankohtaista